W ostatnim tygodniu października 2007r., a konkretnie z 29 na 30, w
zajezdni przy ul. Kilińskiego dokonano, obiecywanego od dawna, przenumerowania stacjonujących tam autobusów wysokopodłogowych
w numerację zgodną z numeracją tej zajezdni, czyli numery 1xxx. Przenumerowywując autobusy
zastosowano system tramwajowy, gdzie przy przenoszeniu wozów między zajezdniami, zmienia się tylko pierwszą cyferkę - oznaczającą
numer zajezdni - i nie ma dubli numerów na innych zajezdniach (więcej o temacie numeracji tramwajowej czytaj w serwisie
[TRAMLODZ] ).
Kontynuowano tym samym sposób przenumerowywania autobusów rozpoczęty przy przenoszeniu Ikarusów z automatycznymi skrzyniami
biegów.
Dziwi trochę fakt, że nie przenumerowano drugiego Jelcza 120MM - 2254 oraz drugiego ze stacjonujących na
zajezdni Kilińskiego Ikarusów 280.57 - 2092, ale może dokona się to w najbliższej przyszłości. Ewentualnie autobusy te są
już w bardzo złym stanie i zadecydowano, że nie warto ich wpisywać na stan, gdyż w niedługim czasie zostaną skasowane.
Przenumerowanie autobusów oznacza, że zostały one oficjalnie wpisane na stan zajezdni
Kilińskiego i nie są już wypożyczonymi wozami z innych zajezdni, a pełnoprawnymi przedstawicielami floty.
Jak widać historia lubi płatać figle i na pewno fakt przenumerowania Ikarusów zaskoczył wielu, którzy z
łezką w oku wspominali wycofane definitywnie w 1997r., Ikarusy z numerami 1xxx z zajezdni Kraszewskiego i nigdy nie przypuszczali,
że po latach znowu pojawią się takie Ikarusy.
Godnym wspomnienia jest fakt, że wycofanie Ikarusów z zajezdni
Kraszewskiego było podyktowane wymianą taboru na niskopodłogowy. Dostawy czterdziestu Jelczy M181MB w latach 1996-1997 umożliwiły
wycofanie ostatnich Ikarusów z taboru tej zajezdni. Jednak już dziesięć lat później Ikarusy ponownie musiały zasilić tę zajezdnię,
gdyż Jelcze nie dały rady. Może gdyby postawiono na Mercedesy O405GN, nie byłoby teraz tematu, a tak - miłośnicy mają radochę z
powrotu Ikarusów z jedynką z przodu numeru. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że producent Jelczy przez te 10 lat faktycznie polepszył
jakość swoich wyrobów i zakupione w latach 2005-2006 Jelcze M121MB3, które spowodowały wycofanie sporej ilości Ikarusów z zajezdni
Nowe Sady, za dziesięć lat będą w lepszej kondycji niż Jelcze M181MB obecnie.
Przenumerowane autobusy to:
Ikarusy 280.26:
1995'' ex 3995
1996'' ex 3996
1087'' ex 2087 (exex 1094)
Ikarusy 280.57:
1090'' ex 2090 (exex 1087)
Ikarusy 280.58:
1198 ex 2198 (exex 3198)
Jelcze 120MM:
1251 ex 2251 (exex 2251)
Warto dodać, że wszystkie Ikarusy oprócz 1198 są bisami, gdyż wcześniej pod ich numerami istniały już
Ikarusy 280.
1995
Ikarus 280.26 #1995'' [52], 07.11.2007r. ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Pierwotnie pod numerem 1995 stacjonował Ikarus 280.26, którego na zajezdni
Kraszewskiego eksploatowano w latach 1989-1996. W grudniu 1996r. przekazano go do zajezdni Limanowskiego, gdzie otrzymał numer
3987 i stacjonował tam do roku 2004, kiedy to przekazano go do zajezdni Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2984. Obecnie wóz stoi na
zajezdni tramwajowej przy ul. Telefonicznej wśród 20 innych odstawionych Ikarusów.
Obecny wóz 1995 to Ikarus 280.26, którego w latach 1989-2007 eksploatowano na zajezdni Limanowskiego. W
połowie roku 2007 został on, wraz z 3996, wypożyczony na zajezdnię Kilińskiego, gdzie w październiku oficjalnie zmieniono mu numer
na 1995.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1995'']
1996
Ikarus 280.26 #1996'' [-], 23.11.2007r. Zajezdnia, ul. Kilińskiego. Foto: Przemysław Bakaj ©
Pierwotny 1996,
tak jak i 1995, zajezdnia Kraszewskiego eksploatowała w latach 1989-1996. W grudniu 1996r. autobus przekazano do zajezdni Nowe Sady,
gdzie otrzymał numer 2945. Tam eksploatowano go do roku 2006 i najprawdopodobniej skasowano.
Obecny wóz 1996 to Ikarus 280.26, którego w latach 1989-2007 eksploatowano na zajezdni Limanowskiego. W
połowie roku 2007 został on, wraz z 3995, wypożyczony na zajezdnię Kilińskiego, gdzie w październiku oficjalnie zmieniono mu numer
na 1996.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1996'' WKRÓTCE]
1087
Ikarus 280.26 #1087'' [96], 03.11.2007r. ul. Przybyszewskiego/ Augustów. Foto: Przemysław Bakaj ©
Pod
numerem 1087 pierwotnie stacjonował Ikarus 280.57, którego na zajezdni Kraszewskiego eksploatowano w latach 1990-1997. W lipcu
1997r. pojazd przeniesiono do zajezdni Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2090 i jeździł do roku 2006, kiedy to jako jeden z wielu
wozów wziął udział w tzw. wypożyczeniach między zajezdniowych. Od 2007 roku niezmiennie wóz stacjonował na zajezdni Kilińskiego,
gdzie w październiku tego samego roku doczekał się przenumerowania na numer 1090.
Obecny wóz 1087 to Ikarus 280.26, którego zajezdnia Kraszewskiego eksploatowała w latach 1990-1997 z
numerem 1094, a w lipcu 1997r. rozpoczął służbę na Nowych Sadach jako 2087. Do roku 2006r. spokojnie sobie służył na Sadach, a
potem rozpoczął wędrówkę po innych zajezdniach, biorąc udział w wypożyczeniach między zajezdniowych. W 2007r. był wypożyczony na
zajezdnię Limanowskiego, ale jeszcze w pierwszej połowie roku wypożyczono go na Kilińskiego, gdzie w październiku otrzymał oficjalny
numer 1087.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1087'']
1090
Ikarus 280.57 #1090'' [-], 23.11.2007r. Zajezdnia, ul. Kilińskiego. Foto: Przemysław Bakaj ©
Pierwotnie pod numerem 1090 znajdował się Ikarus 280.26, którego zajezdnia Kraszewskiego eksploatowała w
latach 1990-1997. W lipcu roku 1997 wóz przeniesiono na Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2084 i jest nadal jest eksploatowany.
Obecny 1090 to Ikarus 280.57, którego pierwotnie eksploatowała zajezdnia Kraszewskiego w latach 1990-1997,
pod numerem 1087. W lipcu 1997r. trafił on na zajezdnię Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2090 i był eksploatowany do roku 2006r.
Potem brał udział w wypożyczeniach między zajezdniowych, aby w 2007r. na stałe zagościć w zajezdni Kilińskiego, gdzie w
październiku zmieniono mu numer na 1090.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1090'']
1198
Ikarus 280.58 #1198 [-], 23.11.2007r. Zajezdnia, ul. Kilińskiego. Foto: Przemysław Bakaj ©
Obecny wóz 1198 - jeden z trzech w Łodzi Ikarusów 280.58 - także jest ciekawostką, gdyż to już jest jego
trzecia zajezdnia, w której stacjonuje, ale praktycznie jego numer nie uległ większym zmianom. Zmieniano mu jedynie pierwszą cyfrę
numeru, oznaczającą numer zajezdni, do której przynależał. W latach 1991-2001, z numerem 3198, stacjonował w zajezdni Limanowskiego.
Gdy w styczniu 2001r. przydzielono go do zajezdni Nowe Sady zmieniono mu numer na 2198 i z tym numerem stacjonował do 2006r.
Następnie wypożyczono go do zajezdni Kilińskiego, gdzie w październiku 2007r. nadano mu oficjalny numer 1198.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1198'' WKRÓTCE]
1251
Jelcz 120MM #1251'' [-], 24.11.2007r. Zajezdnia, ul. Kilińskiego. Foto: Marcin Szymaniak ©
Przy okazji wspominania
pierwotnych obsadzeń numerów warto nadmienić, że obecny numer Jelcza 120MM - 1251 - należał w latach 1982-1989 do Jelcza
PR110U. Jednak jeżeli chodzi o Jelcze 120MM jest to pierwsze obsadzenie numeru 1251. Jednocześnie 1251 jest pierwszym,
pełnoprawnym Jelczem tego typu wpisanym na stan zajezdni Kilińskiego, w całej jej historii włącznie z czasami, gdy mówiono o niej
zajezdnia Kraszewskiego. Wcześniej ten typ autobusów był eksploatowany jedynie w dwóch łódzkich zajezdniach - na Helenówku i na
Nowych Sadach.
Pomimo iż to jest w zasadzie pierwsza zmiana numeru taborowego tego Jelcza 120MM, to zajezdnia Kilińskiego
jest jego trzecią bazą w karierze. Wóz zaczął swoją służbę w zajezdni Helenówek w lutym 1992r. z numerem 2251 i z tym samym
numerem przydzielono go do zajezdni Nowe Sady, gdy jeszcze w tym samym roku likwidacji uległa jego macierzysta zajezdnia na
Helenówku. Na Nowych Sadach wóz przejeździł do 2006r., kiedy to w lipcu zadecydowano o wycofaniu z eksploatacji wszystkich,
istniejących wtedy (wóz 2252 wycofano w styczniu 2006r. na skutek zniszczeń dokonanych podczas pożaru), Jelczy 120MM. Razem z
pozostałymi trzema (2253, 2254, 2255) trafił w odstawkę na zajezdnię tramwajową przy ul. Telefonicznej, ale już w ostatnich dniach
grudnia, na skutek braków taborowych, zwiększonych po sprzedaży
Solarisów i Manów , powrócił do służby. Początkowo był
eksploatowany na zajezdni Nowe Sady, a następnie wypożyczono go wraz z 2254 na zajezdnię Kilińskiego, gdzie w październiku nadano
mu oficjalny numer 1251.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1251 WKRÓTCE]
Automaty na Kilińskiego z numerami 1xxx
Kolejnym faktem godnym odnotowania w temacie przenumerowań na zajezdni Kilińskiego jest fakt, że w ostatnim
kwartale roku 2007, flotę zajezdni zasiliły trzy Ikarusy 280.37C, którym także nadano oficjalne numery 1xxx.
Ikarusy 280.37C:
1483 ex 2483 (exex 3496)
1486 ex 2486 (exex 3489)
1499 ex 2499
Są to pierwsze Ikarusy rocznika 1993 wpisane na stan tej zajezdni. Wcześniej ten podtyp eksploatowany był tylko na zajezdni Nowe Sady
i Limanowskiego, a jedynym Ikarusem z automatyczną skrzynią biegów i dwunastolitrową manowską jednostką napędową był Ikarus 280.37
o numerze 1299, z roku 1992r.
Pierwszym-Ikarusem automatem z numerem 14xx został 1483, który powrócił z remontu w połowie października
2007r. i w pierwszych dniach drugiej połowy miesiąca wyjechał na linie. Jako drugi pojawił się 1486, a trzeci był 1499. Tyły wozów
wozów 1486 i 1499 oznakowano takimi samymi strzałkami "zachodzi 0,5m" jak wozy 2491, 2488 i 2560. Wóz 1483 tak samo jak
Ikarusy-automaty, które trafiły na zajezdnię Limanowskiego tych strzałek niestety nie posiadają, co sprawia, że ich tylnie ściany
są przesadnie puste. Wozy 1486 i 1499 z Solca powróciły na Nowe Sady i stały tam przez 2-3 dni, ale zadecydowano o przekazaniu ich
na Kilińskiego - możliwe, że stąd mają takie same oznaczenia na tylnych ścianach jak 2491, 2488 i 2560.
1483
Ikarus 280.37C #1483 [70A], 19.10.2007r. ul. Broniewskiego/ Gałczyńskiego. Foto: Marcin Wnukowicz ©
Wóz 1483 pierwotnie należał do zajezdni Limanowskiego. Eksploatowano go tam z numerem 3496 w latach
1994-2002. W lipcu 2002r. po kolejnej dostawie autobusów Volvo 7000A na zajezdnię Limanowskiego, wóz wraz z innymi Ikarami-automatami
przekazano na zajezdnię Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2483. Z tym numerem wóz przejeździł aż do połowy roku 2007, kiedy
wysłano go do Solca Kujawskiego na naprawę główną. Po powrocie z remontu przyjęto go na stan zajezdni Kilińskiego z numerem 1483.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1483]
1486
Ikarus 280.37C #1499 [77], 07.11.2007r. Krańcówka, ul. Puszkina/ Rokicińska. Foto: Przemysław Bakaj ©
Wóz 1486 pierwotnie należał do zajezdni Limanowskiego. Eksploatowano go tam z numerem 3489 w latach
1994-2002. W marcu 2002r., wraz z wozem 3499, przekazano go na zajezdnię Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2486. Z tym numerem wóz
przejeździł aż do połowy roku 2007, kiedy wysłano go do Solca Kujawskiego na naprawę główną. Po powrocie z remontu trafił na Nowe
Sady, ale ostatecznie zadecydowano o przekazaniu go na Kilińskiego i tam przyjęto go na stan z numerem 1486.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1486]
1499
Ikarus 280.37C #1499 [77], 07.11.2007r. Krańcówka, ul. Puszkina/ Rokicińska. Foto: Przemysław Bakaj ©
Wóz 1499 pierwotnie należał do zajezdni Nowe Sady. Eksploatowano go tam z numerem 2499 w latach
1994-2007. W połowie 2007 roku wysłano go do Solca Kujawskiego na naprawę główną. Po powrocie z remontu trafił na Nowe Sady, ale
ostatecznie zadecydowano o przekazaniu go na Kilińskiego i tam przyjęto go na stan z numerem 1499.
[WIĘCEJ ZDJĘĆ 1499]