BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
KONIEC IKARUSÓW 260.04 W MZK PABIANICE
Definitywne zakończenie liniowej eksploatacji Ikarusów 260.04 w MZK Pabianice.
DATA PUBLIKACJI MATERIAŁU: 03.11.2008r.
Ikarus 260.04 #506 [-], 22.09.2008r., Pabianice - zajezdnia, ul. Lutomierska. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 260.04 #506 [-], 22.09.2008r., Pabianice - zajezdnia, ul. Lutomierska. Foto: Przemysław Bakaj ©

    W dniu 22 września 2008r. zakończyła się definitywnie eksploatacja liniowa Ikarusów 260.04 w MZK Pabianice. Tego dnia ostatni przedstawiciel Ikarusa 260.04 - #506 - został sprzedany redakcji serwisu Buslodz.pl i po raz ostatni opuścił bramę zajezdni MZK przy ulicy Lutomierskiej w Pabianicach. Został tym samym uratowany przed kasacją i będzie odrestaurowany.

    Ikarus 260.04 #506 wyprodukowany został w 1985r. W tym samym roku trafił do pabianickiego oddziału MPK Łódź, gdzie 31 grudnia został wpisany na stan z numerem 5506. W latach 1985-1992 pracował w ruchu liniowym pod banderą MPK. W dniu 1 lipca 1992 roku przekazano go na stan nowo powstałego MZK Pabianice, gdzie pozostał do 22 września 2008r. Był najdłużej eksploatowanym liniowo Ikarusem 260 w Pabianicach, jego służba w tym mieście trwała przez 23 lata, do końca pozostał sprawny technicznie i zdolny do jazdy.

    Historia pabianickich Ikarusów 260.04 jest nierozerwalnie związana z historią miejskiej komunikacji w tym mieście, bowiem na przełomie lat 80. i 90. były one jej główną siłą napędową, a w latach 1985-1992 stanowiły 100% taboru. W latach 90. były stopniowo wycofywane na rzecz Jelczy 120M, które jakościowo i wytrzymałościo niedorównywały Ikarusom. Ostatnie trzy Ikarusy - 506, 507 i 509 - wytrzymały ponad 20 lat eksploatacji w Pabianicach, natomiast większość Jelczy poległa zanim uzyskała 15 lat. Gdyby pozostawiono większą ilość Ikarusów Pabianice nie borykałyby się w ostatnich latach z tak ogromnymi problemami taborowymi. Gdyby nie to, że marka Ikarus stała się ikoną przestarzałych technologii, autobusy te zaczęły być passe i musiały zejść ze sceny, a w MZK zaprzestano większych inwestycji w tabor z Węgier, spokojnie posłużyłyby jeszcze kilka lat. Była to idealna konstrukcja na polskie drogi, odporna na pasażerów i skromny serwis.

    We flocie MZK Pabianice pozostał jeden Ikarus - przebudowany z Ikarusa 260.04 holownik #700 - i bez względu na to ile pojeździ, będzie najdłużej eksploatowanym pojazdem marki Ikarus w MZK, jednak już nie liniowo.

AUTOR TEKSTU: Przemysław Bakaj
GALERIA ZDJĘĆ
Wymagana obsługa Java Script.
        
        
 
 

AUTOR ZDJĘĆ: Przemysław Bakaj


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów