Zmiany, które zaszły w łódzkich Ikarusach 280, w trakcie eksploatacji
Przez kilkanaście lub kilkadzieścia lat eksploatacji autobusu jego wygląd
potrafi znacznie odbiec od pierwotnego, wyglądu fabrycznego. Głównym momentem wprowadzania takich zmian jest oczywiście remont
kapitalny autobusu, ale nie tylko. Również podczas codziennej eksploatacji mogą zajść zmiany w wyglądzie. Chociażby po jakiejś stłuczce,
wypadku, akcie dewastacji lub innej przyczynie, która prowadzi do uszkodzenia jakiegoś elementu. Z powodu braku odpowiednich zapasowych
części i/lub z powodu braku dbałości o szczegóły, często naprawy wykonywane są tak, aby po prostu zastąpić zniszczoną część.
Często używane są części z pojazdów kasacyjnych, regenerowane. W okresie zapaści w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych
częstą praktyką było wstawianie pełnych szyb, w miejsce potłuczonego okna z częścią przesuwną. Dzięki takiej praktyce wiele łódzkich
Ikarusów 280 straciło swój oryginalny układ otwieranych okien lub przeszklenia dolnej części drzwi. Właśnie na tych dwóch elementach
się tutaj skupimy.
Ikarus 280.26 #2082 [52], 11.06.2007r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.26 i 280.57 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
Zarówno najliczniejszy podtyp łódzkich Ikarusów - 280.26, jak i podtyp 280.57 w oryginale
posiadały następujący układ okien: Lewa burta - wszystkie okna otwierane przesuwnie Prawa burta - drugie i przed ostatnie
okno posiadało pełną szybę, a pozostałe był otwierane przesuwnie. Przeszklenie harmonijkowych drzwi
obu typów Ikarusów wyglądało tak, że każde z czworga drzwi posiadało szyby górne, a pierwsze drzwi posiadały takie szyby także na
dole. Jedyną różnicę w oknach podtypu 280.57 do starszych egzemplarzy podtypu 280.26 stanowi trochę
nowszy typ zastosowanych okien. Wszystkie autobusy z rocznika 1990, zarówno podtypu 280.26 jak i 280.57 posiadają okna nieposiadające
dodatkowej rynienki od wewnętrznej strony, a tym samym mają gładszą powierzchnię. Mowa tutaj o metalowej części oddzielającej szyby
przesuwne od szyby stałej, w oknie otwieranym. Różnica ta, zatarła się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w
wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Ikarus 280.26 i 280.57 - Fabryczny układ okien prawej burty i przeszklenia drzwi. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.26 i 280.57 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.58 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
Podtyp 280.58 wyróżniał się tym, od wszelkich innych podtypów łódzkich
Ikarusów 280, że zarówno na lewej, jak i na prawej burcie posiadał wszystkie okna otwierane. W ścianach bocznych nie było zatem
żadnego pełnego okna. Przeszklenie harmonijkowych drzwi tego podtypu wyglądało tradycyjnie -
każde z czworga drzwi posiadało szyby górne, a pierwsze drzwi posiadały takie szyby także na dole.
Podtyp 280.58 podobnie jak podtyp 280.57 posiadał okna nowszego typu. Różnica ta, zatarła
się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Ikarus 280.58 - Fabryczny układ okien prawej burty i przeszklenia drzwi. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.58 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.26 #2284 - prawie jak 280.58
Swoista ciekawostka narodziła się po wypadku z udziałem Cityrunnera
#1201 i Ikarusa 280.26 #2284, który miał miejsce 16 września 2003r. Już po tygodniu Ikarus powrócił do służby pomimo poważnego
rozbicia naczepy. Podmieniono ją na naczepę z odstawionego do kasacji Ikarusa 280.26 #2752. Nie byłoby nic w tym nadzwyczajnego
gdyby nie fakt iż oba wozy przed zestawieniem posiadały zmiany w układzie otwierania okien. W prawej burcie pierwszego członu
wozu #2284 wszystkie okna były otwierane, a w wozie #2752 taki sam manewr zastosowano w naczepie. Zatem połączenie
pierwszego członu jednego z naczepą drugiego dało w efekcie układ okien jak w podtypie 280.58.
Ikarus 280.26 #2284 z naczepą od #2752. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.37 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
Podtyp 280.37 to zupełnie inny Ikarus jeśli chodzi o układ i wygląd drzwi.
Drugi otwór drzwiowy autobusu przesunięto tuż za przednią oś pojazdu, co w rezultacie dało układ: drzwi-okno-drzwi-okno-okno-okno.
Czteroskrzydłowe drzwi harmonijkowe zastąpiono dwuskrzydłowymi drzwiami, wyprofilowanymi zgodnie z kształtem
burty pojazdu. Układ otwierania okien w tym podtypie zależy od roku produkcji autobusu, bowiem dostarczono do Łodzi dwie serie, z których
każda miała innaczej usytuowane pełne szyby. Autobusy z 1992r., które pomalowane były w stare kremowo-czerwone barwy posiadały pełne
okno pomiędzy pierwszymi drzwiami, a te z 1993r., żółto-czerwone, pełną szybę miały tuż za drugimi drzwiami. Układ okien w naczepie
pozostał tradycyjny jak w modelu 280.26.
Podtyp 280.37 podobnie jak podtypy 280.57, 280.58 i podtyp 280.26 z rocznika 1990, posiadał okna nowszego typu. Różnica ta, zatarła
się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.70 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
Podtyp 280.70 to autobus o rozmieszczeniu drzwi tradycyjnym, jak w podtypie
280.26. Jedyna różnica to zastosowanie dwuskrzydłowych drzwi, wyprofilowanych zgodnie z kształtem burty pojazdu.
Układ okien otwieranych wygląda identycznie jak w podtypie 280.26. Różnicę stanowi jedynie zastosowanie
nowszego typu okien, które uchwyt do otwierania mają na środku wysokości szyb przesuwnych, a nie na dole jak w starszych podtypach
Ikarusów.
Ikarus 280.70 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.70 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Aby zobaczyć przykłady zmian, które zaszły w Ikarusach 280, klijnij w wybrany podtyp:
[280.26]
[280.58]
[280.37]
[280.70]
[CIEKAWOSTKI]