BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
ZMIANY W OKNACH I DRZWIACH IKARUSÓW 280
Zmiany, które zaszły w łódzkich Ikarusach 280, w trakcie eksploatacji
    Przez kilkanaście lub kilkadzieścia lat eksploatacji autobusu jego wygląd potrafi znacznie odbiec od pierwotnego, wyglądu fabrycznego. Głównym momentem wprowadzania takich zmian jest oczywiście remont kapitalny autobusu, ale nie tylko. Również podczas codziennej eksploatacji mogą zajść zmiany w wyglądzie. Chociażby po jakiejś stłuczce, wypadku, akcie dewastacji lub innej przyczynie, która prowadzi do uszkodzenia jakiegoś elementu. Z powodu braku odpowiednich zapasowych części i/lub z powodu braku dbałości o szczegóły, często naprawy wykonywane są tak, aby po prostu zastąpić zniszczoną część. Często używane są części z pojazdów kasacyjnych, regenerowane. W okresie zapaści w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych częstą praktyką było wstawianie pełnych szyb, w miejsce potłuczonego okna z częścią przesuwną. Dzięki takiej praktyce wiele łódzkich Ikarusów 280 straciło swój oryginalny układ otwieranych okien lub przeszklenia dolnej części drzwi. Właśnie na tych dwóch elementach się tutaj skupimy.
Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2082 [52], 11.06.2007r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ikarusy 280.26 i 280.57 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
    Zarówno najliczniejszy podtyp łódzkich Ikarusów - 280.26, jak i podtyp 280.57 w oryginale posiadały następujący układ okien:
Lewa burta - wszystkie okna otwierane przesuwnie
Prawa burta - drugie i przed ostatnie okno posiadało pełną szybę, a pozostałe był otwierane przesuwnie.

    Przeszklenie harmonijkowych drzwi obu typów Ikarusów wyglądało tak, że każde z czworga drzwi posiadało szyby górne, a pierwsze drzwi posiadały takie szyby także na dole.

    Jedyną różnicę w oknach podtypu 280.57 do starszych egzemplarzy podtypu 280.26 stanowi trochę nowszy typ zastosowanych okien. Wszystkie autobusy z rocznika 1990, zarówno podtypu 280.26 jak i 280.57 posiadają okna nieposiadające dodatkowej rynienki od wewnętrznej strony, a tym samym mają gładszą powierzchnię. Mowa tutaj o metalowej części oddzielającej szyby przesuwne od szyby stałej, w oknie otwieranym. Różnica ta, zatarła się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 i 280.57 - Fabryczny układ okien prawej burty i przeszklenia drzwi. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 i 280.57 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©


Ikarusy 280.58 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
    Podtyp 280.58 wyróżniał się tym, od wszelkich innych podtypów łódzkich Ikarusów 280, że zarówno na lewej, jak i na prawej burcie posiadał wszystkie okna otwierane. W ścianach bocznych nie było zatem żadnego pełnego okna.

    Przeszklenie harmonijkowych drzwi tego podtypu wyglądało tradycyjnie - każde z czworga drzwi posiadało szyby górne, a pierwsze drzwi posiadały takie szyby także na dole.

     Podtyp 280.58 podobnie jak podtyp 280.57 posiadał okna nowszego typu. Różnica ta, zatarła się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.58 - Fabryczny układ okien prawej burty i przeszklenia drzwi. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.58 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©


Ikarusy 280.26 #2284 - prawie jak 280.58
    Swoista ciekawostka narodziła się po wypadku z udziałem Cityrunnera #1201 i Ikarusa 280.26 #2284, który miał miejsce 16 września 2003r. Już po tygodniu Ikarus powrócił do służby pomimo poważnego rozbicia naczepy. Podmieniono ją na naczepę z odstawionego do kasacji Ikarusa 280.26 #2752. Nie byłoby nic w tym nadzwyczajnego gdyby nie fakt iż oba wozy przed zestawieniem posiadały zmiany w układzie otwierania okien. W prawej burcie pierwszego członu wozu #2284 wszystkie okna były otwierane, a w wozie #2752 taki sam manewr zastosowano w naczepie. Zatem połączenie pierwszego członu jednego z naczepą drugiego dało w efekcie układ okien jak w podtypie 280.58.
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2284 z naczepą od #2752. Rys: Przemysław Bakaj ©


Ikarusy 280.37 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
    Podtyp 280.37 to zupełnie inny Ikarus jeśli chodzi o układ i wygląd drzwi. Drugi otwór drzwiowy autobusu przesunięto tuż za przednią oś pojazdu, co w rezultacie dało układ: drzwi-okno-drzwi-okno-okno-okno. Czteroskrzydłowe drzwi harmonijkowe zastąpiono dwuskrzydłowymi drzwiami, wyprofilowanymi zgodnie z kształtem burty pojazdu.

    Układ otwierania okien w tym podtypie zależy od roku produkcji autobusu, bowiem dostarczono do Łodzi dwie serie, z których każda miała innaczej usytuowane pełne szyby. Autobusy z 1992r., które pomalowane były w stare kremowo-czerwone barwy posiadały pełne okno pomiędzy pierwszymi drzwiami, a te z 1993r., żółto-czerwone, pełną szybę miały tuż za drugimi drzwiami. Układ okien w naczepie pozostał tradycyjny jak w modelu 280.26.

     Podtyp 280.37 podobnie jak podtypy 280.57, 280.58 i podtyp 280.26 z rocznika 1990, posiadał okna nowszego typu. Różnica ta, zatarła się w trakcie eksploatacji i remontu kapitalnego, kiedy to w wielu wozach wstawiono okna starego typu.
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.37 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©


Ikarusy 280.70 - układ oryginalny i zmiany wprowadzone w trakcie eksploatacji
    Podtyp 280.70 to autobus o rozmieszczeniu drzwi tradycyjnym, jak w podtypie 280.26. Jedyna różnica to zastosowanie dwuskrzydłowych drzwi, wyprofilowanych zgodnie z kształtem burty pojazdu.

    Układ okien otwieranych wygląda identycznie jak w podtypie 280.26. Różnicę stanowi jedynie zastosowanie nowszego typu okien, które uchwyt do otwierania mają na środku wysokości szyb przesuwnych, a nie na dole jak w starszych podtypach Ikarusów.
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.70 - Fabryczny układ okien prawej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©
Rys: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.70 - Fabryczny układ okien lewej burty. Rys: Przemysław Bakaj ©


Aby zobaczyć przykłady zmian, które zaszły w Ikarusach 280, klijnij w wybrany podtyp:
[280.26]     [280.58]     [280.37]     [280.70]    

[CIEKAWOSTKI]


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów