BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
DEFINITYWNE WYCOFANIE Z EKSPL. W MPK IKARUSÓW 280.26 i .57
Wrzesień 2008r. był ostatnim miesiącem eksploatacji liniowej Ikarusów 280.26 i 280.57 w łódzkim MPK. Ikarus 280.26 #3093'' [57], 21.08.2008r., ul. Radwańska / al. Politechniki. Foto: Adrian Szenfeld (c)
Ikarus 280.26 #3093'' [57], 21.08.2008r., ul. Radwańska / al. Politechniki. Foto: Adrian Szenfeld ©

    W dniu 26 września 2008r. skreślono ze stanu ostatnie dwa Ikarusy 280 z manualną skrzynią biegów, należące do łódzkiego MPK, które eksploatowane były liniowo. Jednym z nich był Ikarus 280.26 #3093'', a drugim Ikarus 280.57 #3083''. Oba wozy były ostatnimi przedstawicielami swoich podtypów i obecnie nie ma już w ruchu liniowym żadnego takiego pojazdu w MPK. Jedyne łódzkie Ikarusy 280 z manualną skrzynią biegów, które pozostały w ruchu - w ilości 4 sztuk - należą do PKS Łódź i obsługują linie podmiejskie. Wycofanie obu pojazdów było definitywnym zakończeniem służby liniowej podtypów 280.26 i 280.57, lecz ze służby w MPK zniknie zupełnie tylko podtyp 280.57, który wraz z podtypem 280.58 był jednym z dwóch najmniej licznych podtypów w łódzkim MPK. Najbardziej zasłużony i najliczniejszy podtyp 280.26 przetrwa w dwóch egzemplarzach zachowanych do celów specjalnych. Jeden to wóz 113 (ex 2949), którego zaadaptowano w 2006r. na figlobus, czyli jeżdżący plac zabaw, a drugi to wóz 3096'' (ex 2096, exex 4096), którego zachowano na historyczny i wstawiono do hali muzeum. Czeka tam na odrestaurowanie, by w przyszłości cieszyć następne pokolenia i ludzi, którzy pamiętają te wozy z życia codziennego, na okolicznościowych przejazdach i imprezach.

    Podtyp 280.26 jest nieodłącznie związany z historią eksploatacji Ikarusów serii 200 w naszym mieście. Był to pierwszy i najbardziej liczny podtyp Ikarusów 280 w Łodzi. Łącznie przez 11 lat dostaw dostarczono do łódzkiego MPK 491 sztuk przegubowców, których poszczególne partie różniły się wieloma detalami, bo pewne rozwiązania ewoluowały. Pierwsze wozy tego typu wpisano na stany zajezdni przy ul. Kraszewskiego i Limanowskiego w dniu 30 września 1980 roku. Łącznie w 1980 roku zakupiono 100 sztuk. Rok 1981 przyniósł jeszcze większą dostawę - 110 sztuk, a 1982r. powtórzył liczbę z pierwszego roku - 100 sztuk. Kolejne cztery lata były dość ubogie w dostawy Ikarusów 280.26, gdyż wymieniono znaczną część taboru autobusowego w mieście, a poza tym w latach 1983-1985 skupiono się na dostawach solowych Ikarusów 260.04. Rok 1983 przyniósł 15 kolejnych Ikarusów 280.26, a w roku 1984 nie zakupiono ani jednej sztuki. Kolejne dwa lata 1985 i 1986 to odpowiednio 17 i 10 sztuk. W roku 1987 ponownie wzrosła liczba zamawianych Ikarusów ponieważ trudy eksploatacji sprawiły, że pierwsze dostawy zaczęły kwalifikować się już do remontów kapitalnych lub kasacji. Zakupiono 40 Ikarusów 280.26, a w kolejnych trzech latach 1988-1990 odpowienio 25, 34 i 40 sztuk.

    Rok 1990 przyniósł dostawę pierwszych nietypowych jak na łódzkie warunki Ikarusów 280. Zakupiono bowiem próbną partię Ikarusów 280.57 w ilości 3 sztuk. Wpisano je na stan w październiku 1990 roku, po jednym wozie na każdą zajezdnię, w której eksploatowane były autobusy przegubowe tj. Kraszewskiego, Limanowskiego i Nowe Sady.

    Wóz 3083'' wpisano na stan zajezdni Limanowskiego w dniu 29 października z numerem 3078. Na tej zajezdni eksploatowany był do momentu pójścia na naprawę główną. Jednak jego służba na Limanowskiego nie obyła się bez ciężkich momentów i niewiele brakowało, a wylądowałby na złomowisku jako trzyletni wóż. W październiku 1993r. podczas obsługiwania linii pośpiesznej B, skręcając z wiaduktu na Żabieńcu, z ulicy Aleksandrowskiej w ulicę Woronicza, zderzył się z tramwajem linii 2. Ze względu na bardzo młody wiek oraz na braki taborowe odbudowano go. Podczas odbudowy wstawiono mu kabinę starego typu, od jakiegoś kasowanego Ikarusa.

    Przepisanie ze stanu jednej zajezdni na drugą nastąpiło 10 marca 1999r. Z Zakładu Remontu Taboru trafił do zajezdni przy ul. Nowe Sady, gdzie otrzymał numer 2083. Podczas remontu wóz zmienił swoje fabryczne kremowo-czerwone malowanie, na nowe żółto-czerwone. Potem trzykrótnie zmieniał barwy. Najpierw za sprawą reklamy majonezu kieleckiego na zielono-żółte, następnie na kremową reklamę Torgglera, aby potem znów powrócić do żółto-czerwonego malowania zakładowego. Wóz na Nowych Sadach służył dzielnie do 28 marca 2008r., kiedy to zlikwidowano zajezdnię przy ul. Kilińskiego (Kraszewskiego) i wszystkie Ikarusy przeniesiono na Limanowskiego, gdzie wóz otrzymał numer 3083, który to obstawiony był kiedyś Ikarusem podtypu 280.26 z tego samego rocznika. Wóz do końca służby 26 września 2008r. pozostawał w czynnej służbie, choć w ostatnich dwóch miesiącach wyjeżdżał sporadycznie, na szczytówki lub z rezerwy, a także jako dodatek meczowy.

    Wóz 3093'' jako jeden z 40 wozów podtypu 280.26 rocznika 1990 dotarł do Łodzi jako ostatni rocznik najpopularniejszego podtypu. Przydzielono go do zajezdni Nowe Sady, gdzie 30 sierpnia wpisano go na stan z numerem 4093. W roku 1992, podczas przenumerowań związanych z likwidacją zajezdni w Helenówku, przenumerowano go na 2093. Tak samo jak wóz 3078 fabrycznie pomalowany był na kremowo-czerwono i był jednym z wielu wozów tego rocznika, które barwy fabryczne dowoził do samej naprawy głównej. Jako jeden z kilkunastu wozów rocznika 1990 przeszedł remont w KZNS Solec Kujawski i był pierwszym z pięciu Ikarusów, którym podczas remontu zmodernizowano przód, wstawiając plastikowy pas świateł. Na miasto powrócił w lipcu 1998 roku w nowym żółto-czerwonym malowaniu. W lipcu 2003 roku otrzymał jedyną w swojej karierze całopojazdową, malowaną reklamę. Od tej pory biało-niebieski reklamował firmę Marley. W tym malowaniu dojeździł do 28 marca 2008r., kiedy to wraz ze wszystkimi innymi Ikarusami trafił na zajezdnię przy ulicy Limanowskiego, gdzie po Ikarusie tego samego rocznika i podtypu co on, odziedziczył numer 3093. Z tym numerem i wciąż z tą samą reklamą, bez zmiany zajezdni, dojeździł na szczytówkach, rezerwach i dodatkach meczowych do kresu swojej eksploatacji, który miał miejsce 26 września 2008r.

    Podsumowując - Ikarusy 280.26 eksploatowano w Łodzi w latach 1980-2008, czyli przez 28 lat, a Ikarusy 280.57 w latach 1990-2008, czyli przez lat 18.
Ikarus 280.57 #3083'' [99A], 03.09.2008r., krańcówka - ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Marcin Wnukowicz (c)
Ikarus 280.57 #3083'' [99A], 03.09.2008r., krańcówka - ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Marcin Wnukowicz ©


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów