BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
TRANSEXPO 2008
8-10 października 2008r. - VI Międzynarodowe Targi Lokalnego Transportu Zbiorowego - Kielce.
DATA PUBLIKACJI MATERIAŁU: 20.11.2008r.
Solaris Alpino 8,9 [-], 08.10.2008r., Transexpo 2008, Kielce. Foto: Michał Kaźmierczak (c)
Solaris Alpino 8,9 [-], 08.10.2008r., Transexpo 2008, Kielce. Foto: Michał Kaźmierczak ©

    176 wystawców z 14 państw, 8 premier krajowych i konferencje prasowe, te liczby mówią same za siebie - TRANSEXPO, które dobywały się w dniach 8-10 października w Kielcach, to z pewnością jedne z największych targów komunikacyjnych w Europie. Na tak prestiżowej imprezie nie mogło oczywiście zabraknąć redaktora serwisu Buslodz.pl.

    Na dwóch dużych halach i terenach do nich przyległych można było zobaczyć pojazdy transportu miejskiego, lokalnego i międzymiastowego. Nie zabrakło też wystawców prezentujących m. in. części zamienne, elementy wyposażenia czy też przyrządy serwisowe. Swoje stoiska w Kielcach zaprezentowały firmy z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Białorusi, Francji, Włoch, Belgii, Chin, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Hiszpanii, a więc pojawiła się cała światowa czołówka produkująca pojazdy transportu publicznego.

    Do najbardziej zaskakujących premierna tegorocznym TRANSEXPO w Kielcach, można z pewnością zaliczyć nowe dzieci Solarisa, nowe pojazdy koncernu Polskie Autobusy oraz model SM12 firmy Solbus.

    Bolechowska fabryka zaprezentowała na targach niskowejściową wersję modelu Alpino oznaczoną symbolem LE. Alpino LE stanowi rozwinięcie bazowego Alpino, w porównaniu, z którym ma wspomniany niskowejściowy układ podłogi, ale również jego długość wzrosła z 8,6 do 8,9 m. Zmniejszyła się natomiast jego szerokość z 2,55 do 2,40 m, jednak zabiera on maksymalnie 70 pasażerów w tym 31 może zająć miejsca siedzące. To o 10 pasażerów więcej niż Alpino LF. Do napędu tego maleństwa służą wyłącznie silniki Cummins - standardowo 6,7-litrowy, 240 konny ISBe5 250B, opcjonalnie 300 konny ISBe5 300B, dzięki którym ten mały autobus porusza się niezwykle sprawnie.

    Drugą nowością na stoisku Solarisa była nowa, odmieniona wersja modelu Urbino 12, który z zewnątrz nie różni się zbytnio od poprzednika, natomiast w środku można poczuć się jak w statku kosmicznym. To wszystko za sprawą futurystycznego designu przestrzeni pasażerskiej, który w przypadku wprowadzenia do produkcji, może okazać się niepraktyczny i podatny na uszkodzenia. Szczególnie ciekawym pomysłem w nowej "dwunastce", jest dotykowy pulpit kierowcy, który wygląda estetycznie i nowatorsko. Nie wiadomo tylko czy takie rozwiązanie sprawdzi się w miejskich warunkach. Nieznane są również jednostki napędowe, które w przyszłości będą napędzały odmienioną wersję pojazdu z Bolechowa.

    Na stoisku Solarisa nie mogło zabraknąć oczywiście 18 metrowej wersji Urbino o napędzie hybrydowym. Jeden z tego typu pojazdów ma trafić w niedługim czasie do Gdyni i Poznania. Do ciekawostek zaprezentowanych przez firmę Solaris możemy zaliczyć również studyjny model tramwaju, nazwany Tramino. Według zapowiedzi przedstawicieli Solarisa - Tramino w skali rzeczywistej wyjedzie na Polskie tory wiosną 2009 roku.

    Koncern Polskie Autobusy, na swoim stoisku zaprezentował przedstawiciela nowej rodziny modułowych autobusów międzymiastowych i turystycznych - model A1213C EuroLider, który ma zastąpić pojazdy serii Lider. Nowy Autosan będzie dostępny w wersjach 10, 12 i 13 metrowej, do napędu, których posłużą silniki Renault, Iveco lub Cummins. Klienci będą mogli wybierać między manualną przekładnią ZF i automatyczną Allison. Na pierwszy rzut oka pojazd wyróżnia się nowym designem przedniej i tylnej części nadwozia. Materiały użyte do wykończenia wnętrza autobusu pojazdu są o wiele lepszej jakości niż w obecnie produkowanym Liderze. Ciekawostką jest też zastosowany w pojeździe pokazowym pulpit VDO. Należy podkreślić, że pierwsze egzemplarze 13 metrowego Eurolidera zostały zamówione przez szwedzkiego klienta, co dobrze świadczy o sanockim producencie.

    Na stoisku Polskich Autobusów można było zobaczyć również Autosana A0808MN Sancity, który został przygotowany we współpracy z Jelczem oraz miejską wersję Autosana A8V Wetlina.

    Godny pochwały jest również skok jakościowy, który sanocki producent wykonał na przełomie ostatnich lat. Materiały użyte do wykończenia wnętrz wszystkich produktów Autosan są dobrej jakości i co najważniejsze ich spasowanie jest poprawne, czego nie można powiedzieć o chińskich czy też tureckich wyrobach tego samego segmentu, prezentowanych na tegorocznych targach TRANSEXPO.

    Solbus w tym roku zaprezentował trzy pojazdy: turystyczny Soltour przeznaczony na rynek angielski, Solway, który w przyszłości może stać się alternatywą dla polskich PKS-ów oraz miejski Solcity o długości 12 metrów wyposażony w niezwykle ekologiczny silnik zasilany gazem ziemnym. Autobus na pierwszy rzut oka przypomina Solarisa Urbino 12, jednak po głębszym zapoznaniu się z sylwetką tego wozu, podobieństwa znikają. Wnętrze tego pojazdu jest schludnie wykonane, jednak w niektórych miejscach materiały mogłyby być lepszej jakości.

    Mercedes-Benz podobnie jak Solbus, na tegorocznych targach w Kielcach zaprezentował trzy pojazdy. Pierwszym z nich była trzecia generacja turystycznego modelu Travego, który może być wyposażony w nową, zupełnie zautomatyzowaną skrzynię biegów Mercedes-Benz PowerShift.

    Aby powalczyć o klienta w sektorze lokalnym i regionalnym monachijski producent pokazał model Intouro, który jak zapewniali przedstawiciele jest jakością, za rozsądne pieniądze. Na TRANSEXPO nie mogło oczywiście zabraknąć autobusu Mercedes-Benz Citaro, który jest niezwykle popularnym pojazdem miejskim. Zaprezentowano model w wersji 18 metrowej, którego właścicielem jest MPK Wrocław. Przedsiębiorstwo to po rozpisanym przetargu zamówiło łącznie 100 niskopodłogowych Citaro.


AUTOR TEKSTU: Michał Kaźmierczak
GALERIA ZDJĘĆ
Wymagana obsługa Java Script.
        
        
        
 
 

AUTOR ZDJĘĆ: Michał Kaźmierczak

Ciąg dalszy materiału w przygotowaniu.


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów