Dzięki uprzejmości MPK Poznań oraz firmy Solaris Bus & Coaches, łódzkie MPK miało możliwość przetestowania
pierwszego w Europie seryjnego autobusu z napędem hybrydowym - Solaris Urbino 18 Hybrid. Pojazd przyjechał do zajezdni przy ulicy
Limanowskiego dnia 3 listopada 2009 r. i przez następny tydzień woził Łodzian, ukazując zalety napędu hybrydowego.
Połączenie dwóch silników elektrycznych z dieslowskim silnikiem firmy Cummins ISB6.7 250B o pojemności 6,7
litra to optymalne rozwiązanie napędowe. Motor spalinowy osiąga moc 242 koni mechanicznych przy 2300 obrotach na minutę i moment
obrotowy 1008 Nm przy 1200-1600 obrotach na minutę. Silnik spełnia oczywiście najbardziej surowe normy czystości spalin.
Drugim elementem napędu jest system EP50 firmy Allison Transmission, w którym sumowany moment obrotowy
silnika spalinowego oraz silników elektrycznych. Pozwala to utrzymać pracę diesla w optymalnych dla siebie parametrach. Moduł EV
składa się z 2 silników elektrycznych o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych, a wygląda
podobnie do tradycyjnej skrzyni biegów.
Zamontowane na dachu baterie niklowo-wodorkowe NiMH o wadze 410 kg gromadzą energię odzyskiwaną w trakcie
procesu hamowania, dlatego akumulatory nie wymagają dodatkowego doładowywania z zewnątrz. Podwójny moduł przetwornicy DPIM (Dual
Power Inverter Module) składa się z dwóch przetwornic AC/DC - DC/AC, o łącznej wadze 75 kg. Jednostka sterująca to 2 moduły firmy
Allison serii 1000/2000. Pierwsza z nich zarządza pracą napędu hybrydowego, zaś druga odpowiada za współpracę z innymi układami
pojazdu.
Zastosowanie napędu hybrydowego pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa, w porównaniu z tradycyjnym silnikiem
diesla z około 15% do 23-24% oraz emisję spalin, a w szczególności wydzielanie CO2 o 25,3%, emisję związków węglowodorów o 31,8%,
wydzielanie CO o 56,4% oraz emisję cząstek stałych o 78,1%. Zwiększa się również żywotność okładzin i tarcz hamulcowych z uwagi na
hamowanie przy współudziale silnika elektrycznego, natomiast olej silnikowy wymienia się 2 razy rzadziej niż w tradycyjnych
autobusach z silnikiem wysokoprężnym.
Egzemplarz testowy, o numerze taborowym 1890 (MPK Poznań), wyposażony został w szereg udogodnień, które
ułatwiają codzienną eksploatację autobusu oraz pozwalają pasażerom podróżować w komfortowych warunkach.
Prowadzący ma do dyspozycji ergonimiczny puplit VDO, wraz ze sterownikiem napędu. Kamera cofania, ułatwia
manewrowanie pojazdem. O odpowiednią temperaturę w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni pasażerskiej dbają klimatyzatory Konvekta.
W autobusie zamontowano dodatkowo monitoring oraz zastosowano drzwi odskokowe, sterowane fotokomórką, która chroni pasażerów przed
przytrzaśnięciem.
Obsługa linii (w kolejności):
- 4 listopada - 81/1
- 5 listopada - 81/1; następnie przewóz zamknięty
- 6 listopada - 57/2
- 7 listopada - 96/1
- 8 listopada - 96/5
- 9 listopada - 96/2
- 10 listopada - 96/16