BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
STATYSTYCZNE CIEKAWOSTKI

 
NR TAB
OPIS CIEKAWOSTKI
1008
Pierwszy skasowany Mercedes Citaro. Skreślono go ze stanu w 2005r., a skasowano w 2006r. Powodem takiej decyzji były zbyt poważne uszkodzenia konstrukcji, których doznał w trakcie karambolu w 2004r., w którym uczestniczył.
1518
Ostatni liniowy Ikarus 260 w łódzkim MPK; wycofany w lipcu, a skasowany we wrześniu 2006
1699
Ten Jelcz M181MB był pierwszym niskopodłogowym autobusem przegubowym w łódzkim MPK i zarówno pierwszym z tej serii, a także pierwszym niskopodłogowcem, którego skasowano (2005r.).
2280 (ex4286)
Był najdłużej jeżdżącym Ikarusem 280.26 posiadającym pierwotne barwy biało-czerwono-białe. Wycofano go w drugiej połowie października 1995r., a zatem dzięki niemu w Łodzi istniały wówczas trzy typy malowania zakładowego.
2284 (ex4298)
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1982. W latach 1982-1992 jeździł z numerem 4298, a w 1992r. nadano mu numer 2284. Po zderzeniu z Cityrunnerem, wróżono mu rychłą śmierć, jednak wyjechał już po paru dniach, z podmienioną naczepą od 2752. W 2005r. pomimo starań miłośników, chcących zachować go na historyczny, przebudowano go na holownik.
2595
Najdłużej istniejący Ikarus 280.26 z rocznika 1985. [więcej]
2724
Ostatni Ikarus 280.26 z rocznika 1987. [zdjęcie]
3015
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1980. Skasowano go w 1991r., czyli po jedenastu latach eksploatacji. Jak na ten rocznik Ikarusów, to było naprawdę dużo, bowiem większość wycofano w latach 1987-88.
3081
Ikarus 280.26 wożący na sobie dwa typy malowań zakładowych: kremowo-czerwone i żółto-czerwone. [więcej]
3094
Najdłużej jeżdżący w barwach kremowo-czerwonych Ikarus 280.26 z rocznika 1990 oraz jeden z dwóch ostatnich kremowo-czerwonych Ikarusów w łódzkim MPK. Stracił te barwy w trakcie NG.
3128
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1981. W roku 1990 przeszedł NG i przejeździł siedem lat zanim skasowano go w 1997r.
3602
Ostatni kremowo-czerwony Ikarus w łódzkim MPK. Przeszedł NG w czasie, gdy wchodziło nowe - żółto-czerwone - malowanie. Był jednym z sześciu wozów tego rocznika w zajezdni Limanowskiego i jednym z trzech, które podczas remontu zachowały kremowo-czerwone barwy.
 
ROK
OPIS CIEKAWOSTKI
1971r.
W dniu 7 lutego 1971r. oddano do użytku zajezdnię przy ul. Limanowskiego. Pierwotne przeznaczenie terenu tej zajezdni było zupełnie inne. Najpierw planowano kolejną zajezdnię tramwajową, a potem rozważano wybudowanie zajezdni trolejbusowej.
1986r.
W tym roku najwięcej, w całej historii, przekwalifikowano Ikarusów 280.26 na holowniki.
1991r.
Na stan MPK wpisano ostatnie trzy Ikarusy z czteroskrzydłowymi drzwiami, a zarazem pierwsze z automatycznymi skrzyniami biegów.
1992r.
30 kwietnia 1992r. wpisano na stan zajezdni Helenówek ostatnie, w historii, autobusy (Jelcze 120MM - 2253-2255). W tymże roku zajezdnię zlikwidowano. Jej tabor częściowo sprzedano, skasowano i przekazano na inne zajezdnie.
 
Pabianicki oddział łódzkiego MPK - zajezdnię przy ulicy Lutomierskiej w Pabianicach - przekazano pod władzę nowopowstałego MZK Pabianice.
 
Na ulice Łodzi po raz pierwszy wyjechały przegubowe Ikarusy o innym układzie i kształcie drzwi. Ikarusy 280.37 z rocznika 1992 zdecydowanie wyróżniały się spośród pozostałych przegubowców. Przesunięcie drugich drzwi ku przodowi, wymuszone zostało przez zastosowanie w tych pojazdach manowskiej jednostki napędowej, która gabarytowo różniła się od tradycyjnej Raby.
1994r.
Na ulice Łodzi wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Były to Mercedesy O405N1, które w 2000r. zastąpiono Mercedesami Citaro.
1999r.
26 lipca 1999r. likwidacji uległa krańcówka autobusowa na Placu Barlickiego. Część linii przeniesiono na nowowybudowaną krańcówkę przy Dworcu Kaliskim.
2005r.
Już ćwierć wieku Ikarusy 280 wożą Łodzian.
 
Po raz pierwszy, remonty kapitalne przeszły Ikarusy 280.37. Wyremontowano wtedy wozy 2290-2296.
 
Zlikidowano nocne linie 151-158 zastępując je liniami N1-N7, o zupełnie nowych przebiegach tras. Zakończono tym samym istniejący od 1968r. sposób numeracji linii nocnych.
2006r.
Wycofano z eksploatacji liniowej Jelcze M11.
 
Definitywnie zakończono eksploatację liniową Ikarusów 260.
 
Wycofano z eksploatacji Jelcze 120MM.
 
Rozpoczęto eksploatację czterech nowych typów autobusów - Jelcz M081MB3 Vero, Jelcz M121MB3 Mastero, Mercedes Benz O345G Conecto oraz Mercedes Benz O530G Citaro.
 
Zajezdnia na ul. Telefonicznej nieoficjalnie stała się zajezdnią mieszaną. Zgromadzono na niej wycofane z eksploatacji autobusy, które najprawdopodobniej posłużą jako "zatramwaje" podczas budowy ŁTR.
2007
Przywrócono do eksploatacji Jelcze 120MM.
 


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów