|
NR TAB |
OPIS CIEKAWOSTKI |
1008 |
Pierwszy skasowany Mercedes Citaro. Skreślono go ze stanu w 2005r., a skasowano w 2006r. Powodem takiej decyzji były zbyt poważne uszkodzenia konstrukcji, których doznał w trakcie karambolu w 2004r., w którym uczestniczył. |
1518 |
Ostatni liniowy Ikarus 260 w łódzkim MPK; wycofany w lipcu, a skasowany we wrześniu 2006 |
1699 |
Ten Jelcz M181MB był pierwszym niskopodłogowym autobusem przegubowym w łódzkim MPK i zarówno pierwszym z tej serii, a także pierwszym niskopodłogowcem, którego skasowano (2005r.). |
2280 (ex4286) |
Był najdłużej jeżdżącym Ikarusem 280.26 posiadającym pierwotne barwy biało-czerwono-białe. Wycofano go w drugiej połowie października 1995r., a zatem dzięki niemu w Łodzi istniały wówczas trzy typy malowania zakładowego. |
2284 (ex4298) |
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1982. W latach 1982-1992 jeździł z numerem 4298, a w 1992r. nadano mu numer 2284. Po zderzeniu z Cityrunnerem, wróżono mu rychłą śmierć, jednak wyjechał już po paru dniach, z podmienioną naczepą od 2752. W 2005r. pomimo starań miłośników, chcących zachować go na historyczny, przebudowano go na holownik. |
2595 |
Najdłużej istniejący Ikarus 280.26 z rocznika 1985. [więcej] |
2724 |
Ostatni Ikarus 280.26 z rocznika 1987. [zdjęcie] |
3015 |
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1980. Skasowano go w 1991r., czyli po jedenastu latach eksploatacji. Jak na ten rocznik Ikarusów, to było naprawdę dużo, bowiem większość wycofano w latach 1987-88. |
3081 |
Ikarus 280.26 wożący na sobie dwa typy malowań zakładowych: kremowo-czerwone i żółto-czerwone. [więcej] |
3094 |
Najdłużej jeżdżący w barwach kremowo-czerwonych Ikarus 280.26 z rocznika 1990 oraz jeden z dwóch ostatnich kremowo-czerwonych Ikarusów w łódzkim MPK. Stracił te barwy w trakcie NG. |
3128 |
Najdłużej eksploatowany Ikarus 280.26 z rocznika 1981. W roku 1990 przeszedł NG i przejeździł siedem lat zanim skasowano go w 1997r. |
3602 |
Ostatni kremowo-czerwony Ikarus w łódzkim MPK. Przeszedł NG w czasie, gdy wchodziło nowe - żółto-czerwone - malowanie. Był jednym z sześciu wozów tego rocznika w zajezdni Limanowskiego i jednym z trzech, które podczas remontu zachowały kremowo-czerwone barwy. |
|
ROK |
OPIS CIEKAWOSTKI |
1971r. |
W dniu 7 lutego 1971r. oddano do użytku zajezdnię przy ul. Limanowskiego. Pierwotne przeznaczenie terenu tej zajezdni było zupełnie inne. Najpierw planowano kolejną zajezdnię tramwajową, a potem rozważano wybudowanie zajezdni trolejbusowej. |
1986r. |
W tym roku najwięcej, w całej historii, przekwalifikowano Ikarusów 280.26 na holowniki. |
1991r. |
Na stan MPK wpisano ostatnie trzy Ikarusy z czteroskrzydłowymi drzwiami, a zarazem pierwsze z automatycznymi skrzyniami biegów. |
1992r. |
30 kwietnia 1992r. wpisano na stan zajezdni Helenówek ostatnie, w historii, autobusy (Jelcze 120MM - 2253-2255). W tymże roku zajezdnię zlikwidowano. Jej tabor częściowo sprzedano, skasowano i przekazano na inne zajezdnie. |
|
Pabianicki oddział łódzkiego MPK - zajezdnię przy ulicy Lutomierskiej w Pabianicach - przekazano pod władzę nowopowstałego MZK Pabianice. |
|
Na ulice Łodzi po raz pierwszy wyjechały przegubowe Ikarusy o innym układzie i kształcie drzwi. Ikarusy 280.37 z rocznika 1992 zdecydowanie wyróżniały się spośród pozostałych przegubowców. Przesunięcie drugich drzwi ku przodowi, wymuszone zostało przez zastosowanie w tych pojazdach manowskiej jednostki napędowej, która gabarytowo różniła się od tradycyjnej Raby. |
1994r. |
Na ulice Łodzi wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Były to Mercedesy O405N1, które w 2000r. zastąpiono Mercedesami Citaro. |
1999r. |
26 lipca 1999r. likwidacji uległa krańcówka autobusowa na Placu Barlickiego. Część linii przeniesiono na nowowybudowaną krańcówkę przy Dworcu Kaliskim. |
2005r. |
Już ćwierć wieku Ikarusy 280 wożą Łodzian. |
|
Po raz pierwszy, remonty kapitalne przeszły Ikarusy 280.37. Wyremontowano wtedy wozy 2290-2296. |
|
Zlikidowano nocne linie 151-158 zastępując je liniami N1-N7, o zupełnie nowych przebiegach tras. Zakończono tym samym istniejący od 1968r. sposób numeracji linii nocnych. |
2006r. |
Wycofano z eksploatacji liniowej Jelcze M11. |
|
Definitywnie zakończono eksploatację liniową Ikarusów 260. |
|
Wycofano z eksploatacji Jelcze 120MM. |
|
Rozpoczęto eksploatację czterech nowych typów autobusów - Jelcz M081MB3 Vero, Jelcz M121MB3 Mastero, Mercedes Benz O345G Conecto oraz Mercedes Benz O530G Citaro. |
|
Zajezdnia na ul. Telefonicznej nieoficjalnie stała się zajezdnią mieszaną. Zgromadzono na niej wycofane z eksploatacji autobusy, które najprawdopodobniej posłużą jako "zatramwaje" podczas budowy ŁTR. |
2007 |
Przywrócono do eksploatacji Jelcze 120MM. |
|