W latach 2002-2003 po Łodzi jeździły dwa, dość ciekawie zmodyfikowany, Jelcze M11 z 1989r. Wozy z zajezdni Nowe Sady, o numerach 2902 i 2914, były przystosowane
do przewozu rowerzystów. Od zwykłych liniowców rożniły się zewnętrznymi oznaczeniami i zmienionym rozplanowaniem przestrzeni pasażerskiej. Wymontowano 16-ście siedzeń, a w ich miejsce zamontowano do podłogi 8 uchwytów
do mocowania roweru. Przestrzeń rowerowa zaczynała się tuż za drugimi drzwiami pojazdu i odzielona była odpinaną linką. Trzecie drzwi zablokowane były na stałe. Jelcz o numerze 2902 był pierwszym tak zaadoptowanym pojazdem.
22 czerwca 2002r. rozpoczął kursowanie na specjalnie utworzonej, wakacyjnej linii 51R, która kursowała trasą 51A - Plac Dąbrowskiego-Łagiewniki. Na początku sierpnia utworzono rowerową linię 83R, która była odpowiednikiem linii 83.
Na tą linię przygotowany był wóz 2914, jednak jak się potem okazało - wozy pojawiały się na obu liniach zamiennie.
Jelcz M11 #2902 [51R], w dniu 22.06.2002r., Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51R], w dniu 22.06.2002r., Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51R], w dniu 22.06.2002r., Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51R], w dniu 22.06.2002r., Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51R], w dniu 25.06.2002r., Al. Mickiewicza/ Kościuszki. Foto: Przemysław Bakaj ©
Jelcz M11 #2914 [81R], w dniu 29.08.2002r., ul. Traktorowa. Foto: Przemysław Bakaj ©
Jelcz M11 #2914 [81R], w dniu 29.08.2002r., ul. Traktorowa. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ostatniego dnia września obie linie zawieszono. W październiku 2002r. Jelczowi o numerze 2902 przywrócono rangę zwykłego liniowca, a wóz 2914 skreślono ze stanu i zaadoptowano
do kolejnej nietypowej roli, jako tymczasową dyspozytornię, na krańcówce ul. Paderewskiego/ Karpacka.
Jelcz M11 #2914, w dniu 14.10.2002r., krańcówka, ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2914, w dniu 14.10.2002r., krańcówka, ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Andrzej Bakaj ©
Więcej o tego typu dyspozytorniach czytaj
[tutaj]
AUTOBUS DO PRZEWOZU ROWERZYSTÓW - 2003r. |
W okresie wakacyjnym 2003r. uruchomiono już tylko jedną linię rowerową - 51AR. Prócz oznaczenia dodatkową literą, nic się w niej praktycznie nie zmieniło. Literkę A dodano dlatego,
aby zaznaczyć, że linia ta kursuje tylko do Łagiewnik, a nie do Zgierza. Była ona w końcu odpowiednikiem linii 51A. Na linię wystawiono ponownie Jelcza o numerze 2902, którego wygląd zewnętrzny nieznacznie się zmienił. Naklejka z rowerem była tym razem w środkowej części ściany
przedniej, a numer taborowy z lewej strony czoła. Zniknął także napis JELCZ.
Jelcz M11 #2902 [51AR], w dniu 2.08.2003r., Plac Wolności. Foto: Przemysław Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51AR], w dniu 2.08.2003r., Plac Wolności. Foto: Przemysław Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [51AR], w dniu 22.08.2003r., ZKA-2 ul. Nowe Sady. Foto: Przemysław Bakaj ©
Odsłona linii rowerowej z 2003r. zakończyła się wcześniej niż w roku poprzednim, bo już we wrześniu wóz 2902 kursował na normalnych liniach, z kompletem siedzeń. Sezon ten był ostatnim jak dotąd,
rokiem kursowania linii rowerowej, bo we wakacje 2004r. do pomysłu nie wrócono. Obecnie nie ma już Miga o numerze 2902, a wszystkie, które pozostały wycofano w lipcu 2006r. Zatem nawet jeśli, ktoś kiedyś, postanowi reaktywować zamysł autobusu dla rowerzystów,
to na pewno nie zaadoptuje do tego Jelcza M11.
Jelcz M11 #2902 [72], w dniu 20.09.2003r., ul. Rzgowska/ Plac Niepodległości. Foto: Przemysław Bakaj ©
Jelcz M11 #2902 [61], w dniu 21.09.2003r., ul. Pabianicka/ wiadukt kolei obwodowej. Foto: Andrzej Bakaj ©
|