Modernizacje przodów Ikarusów 280 i Jelczy M11 podczas remontów w KZNS Solec Kujawski.
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Modernizacje przodów Ikarusów 280 i Jelczy M11 podczas remontów w KZNS Solec Kujawski.
Modernizacja autobusów łódzkiego MPK przeprowadzana podczas remontów,
polegająca na wymianie fragmentów ścian czołowych na elementy z tworzywa (w slangu miłośniczym zwane protezami), nie była tak
szeroko rozpowszechniona jak u innych polskich przewoźników. W sumie zmodernizowano w ten sposób jedynie 10 autobusów: 5 Ikarusów
280.26 i 5 Jelczy M11. Tym bardziej warte jest to opisania.
Zmodernizowano 9 autobusów należących do zajezdni Nowe Sady - Ikarusy 280.26: 2087, 2093, 2094 i 2098 oraz
Jelcze M11: 2001-2005. W zajezdni Limanowskiego jedynym rodzynkiem był Ikarus 280.26 o numerze 3099. Zajezdnia Kraszewskiego zmodernizowanych
autobusów doczekała się dopiero w 2007r., gdy w dobie braków taborowych z Nowych Sadów wypożyczono wóz 2087. Warto tu nadmienić, że wóz
2087 pierwotnie stacjonował na zajezdni Kraszewskiego z numerem 1094, ale przekazano go na Nowe Sady jeszcze przed remontem.
Wszystkie 10 autobusów wyremontowały Kujawskie Zakłady Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim.
Naklejka KZNS Solec Kujawski, naklejona na zderzaku bydgoskiego Ikarusa, 03.08.2007r. Foto: Jakub Czarnecki ©
Ikarus 280.26 #2093 [98], 01.06.1999r. ul. Nowe Sady. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©
Daty remontów Ikarusów i Jelczy ze zmodernizowanymi przodami.
Oto daty powrotu z remontu Ikarusów 280 i Jelczy M11, którym zmodernizowano ścianę przednią:
Jelcze M11 (wg kolejności wychodzenia z remontu):
2003 - 11.06.1998r.
2005 - 11.06.1998r.
2001 - 25.06.1998r.
2002 - 07.07.1998r.
2004 - 12.07.1998r.
Ikarusy 280.26 (wg kolejności wychodzenia z remontu):
2093 - 13.07.1998r.
2098 - 28.07.1998r.
2094 - 18.08.1998r.
2087 - 25.09.1998r.
3099 - 18.12.1998r.
Rys. JELCZ M11 (#2001-2005) po NG i modernizacji w KZNS Solec Kujawski, barwy żółto-czerwone - prawy bok i przód © Przemysław Bakaj
Rys. JELCZ M11 (#2001-2005) po NG i modernizacji w KZNS Solec Kujawski, barwy żółto-czerwone - lewy bok i tył © Przemysław Bakaj
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - strona prawa.
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - strona lewa.
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - tył i przód.
Zakres remontu w Ikarusach i Jelczach.
Podczas remontów przeprowadzono m.in.:
Ikarusy 280.26:
usunięto listwy podokienne
wymieniono blachy
wymieniono poszycie wewnętrzne (dachowe i ścienne płyty)
wymieniono powłokę lakierniczą nanosząc żółto-czerwone malowanie
schody, poręcze i zawiasy przemalowano na czarno
wnęki włazów dachowy przemalowano na żółto
zastąpiono oryginalną atrapę metalową plastikowymi elementami
zamontowano aluminiowe felgi
osłonę przeciwsłoneczną zastapiono nową o jaskrawym kolorze
obicia foteli pasażerskich zastąpiono czarną dermą z czerwoną bizą
wymieniono opończę przegubu na opończę nowego typu, w kolorze szarym
na tylnej ścianie zmodernizowano przetłoczenie na tablicę rejestracyjną - przetłoczenie na tablicę kwadratową zmieniono na
podłużne
pod tylnym zderzakiem zamontowano chlapacz na całą szerokość pojazdu
Jelcze M11:
wymieniono blachy
wymieniono poszycie wewnętrzne (dachowe i ścienne płyty)
wymieniono powłokę lakierniczą nanosząc żółto-czerwone malowanie
schody i poręcze pomalowano na czarno
wnęki włazów dachowy przemalowano na żółto
zastąpiono oryginalną atrapę metalową plastikowymi elementami
zmodyfikowano górną część przodu, zastępując elementy metalowe plastikowymi i zmieniając skos na taki jak w Jelczach 120MM.
zamontowano aluminiowe felgi
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©
Ikarus 280.26 #2093 [57], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Andrzej Bakaj ©
Ikarus 280.26 #2087 [86], 01.04.1999r. Krańcówka, Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2003 [65], 24.04.1999r. Krańcówka, ul. Łagiewnicka/ Warszawska. Foto: Andrzej Bakaj ©
Jelcz M11 #2004 [55A], 01.04.1999r. ul. Tymienieckiego. Foto: Andrzej Bakaj ©
Wycofywanie z eksploatacji zmodernizowanych autobusów.
Przy okazji poruszania tego tematu należy wspomnieć, że nie ma już w
eksploatacji żadnego zmodernizowanego Miga, gdyż w 2006r. wycofano definitywnie z eksploatacji wszystkie Jelcze M11, a ostatnie
istniejące egzemplarze zlikwidowano lub upłynniono (prócz wozu #2904 o klasycznym przodzie, którego zachowano na historyczny).
Jeżeli chodzi o Ikarusy to obecnie (stan na 18.09.2007r.) w eksploatacji znajdują się trzy wozy: 2087, 2093 i 2094. Los wozu 2098,
po ostatniej kolizji jest zagrożony, a wóz 3099 skasowano w 2006r.