BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
MODERNIZACJE PRZODÓW 280.26 i M11 W KZNS
Modernizacje przodów Ikarusów 280 i Jelczy M11 podczas remontów w KZNS Solec Kujawski. Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©

Modernizacje przodów Ikarusów 280 i Jelczy M11 podczas remontów w KZNS Solec Kujawski.
    Modernizacja autobusów łódzkiego MPK przeprowadzana podczas remontów, polegająca na wymianie fragmentów ścian czołowych na elementy z tworzywa (w slangu miłośniczym zwane protezami), nie była tak szeroko rozpowszechniona jak u innych polskich przewoźników. W sumie zmodernizowano w ten sposób jedynie 10 autobusów: 5 Ikarusów 280.26 i 5 Jelczy M11. Tym bardziej warte jest to opisania.

    Zmodernizowano 9 autobusów należących do zajezdni Nowe Sady - Ikarusy 280.26: 2087, 2093, 2094 i 2098 oraz Jelcze M11: 2001-2005. W zajezdni Limanowskiego jedynym rodzynkiem był Ikarus 280.26 o numerze 3099. Zajezdnia Kraszewskiego zmodernizowanych autobusów doczekała się dopiero w 2007r., gdy w dobie braków taborowych z Nowych Sadów wypożyczono wóz 2087. Warto tu nadmienić, że wóz 2087 pierwotnie stacjonował na zajezdni Kraszewskiego z numerem 1094, ale przekazano go na Nowe Sady jeszcze przed remontem.

    Wszystkie 10 autobusów wyremontowały Kujawskie Zakłady Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim.
Naklejka KZNS Solec Kujawski, naklejona na zderzaku bydgoskiego Ikarusa, 03.08.2007r. Foto: Jakub Czarnecki (c)
Naklejka KZNS Solec Kujawski, naklejona na zderzaku bydgoskiego Ikarusa, 03.08.2007r. Foto: Jakub Czarnecki ©



Ikarus 280.26 #2093 [98], 01.06.1999r. ul. Nowe Sady. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2093 [98], 01.06.1999r. ul. Nowe Sady. Foto: Przemysław Bakaj ©

Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©

Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©

Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #3099 [57], 14.06.1999r. Krańcówka - ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Przemysław Bakaj ©

Daty remontów Ikarusów i Jelczy ze zmodernizowanymi przodami.
    Oto daty powrotu z remontu Ikarusów 280 i Jelczy M11, którym zmodernizowano ścianę przednią:

    Jelcze M11 (wg kolejności wychodzenia z remontu):
  • 2003 - 11.06.1998r.
  • 2005 - 11.06.1998r.
  • 2001 - 25.06.1998r.
  • 2002 - 07.07.1998r.
  • 2004 - 12.07.1998r.
    Ikarusy 280.26 (wg kolejności wychodzenia z remontu):
  • 2093 - 13.07.1998r.
  • 2098 - 28.07.1998r.
  • 2094 - 18.08.1998r.
  • 2087 - 25.09.1998r.
  • 3099 - 18.12.1998r.

rys. JELCZ M11 © Przemysław Bakaj rys. JELCZ M11 © Przemysław Bakaj
Rys. JELCZ M11 (#2001-2005) po NG i modernizacji w KZNS Solec Kujawski, barwy żółto-czerwone
- prawy bok i przód © Przemysław Bakaj
rys. JELCZ M11 © Przemysław Bakaj rys. JELCZ M11 © Przemysław Bakaj
Rys. JELCZ M11 (#2001-2005) po NG i modernizacji w KZNS Solec Kujawski, barwy żółto-czerwone
- lewy bok i tył © Przemysław Bakaj

rys. Ikarus 280.26 strona prawa
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - strona prawa.
rys. Ikarus 280.26 strona lewa
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - strona lewa.
rys. Ikarus 280.26 tył i przód
Rys. Ikarus 280.26 (rocznik: 1990 - po modernizacji w KZNS Solec Kujawski - 2087, 2093, 2094, 2098, 3099) - tył i przód.

Zakres remontu w Ikarusach i Jelczach.
    Podczas remontów przeprowadzono m.in.:

    Ikarusy 280.26:
  • usunięto listwy podokienne
  • wymieniono blachy
  • wymieniono poszycie wewnętrzne (dachowe i ścienne płyty)
  • wymieniono powłokę lakierniczą nanosząc żółto-czerwone malowanie
  • schody, poręcze i zawiasy przemalowano na czarno
  • wnęki włazów dachowy przemalowano na żółto
  • zastąpiono oryginalną atrapę metalową plastikowymi elementami
  • zamontowano aluminiowe felgi
  • osłonę przeciwsłoneczną zastapiono nową o jaskrawym kolorze
  • obicia foteli pasażerskich zastąpiono czarną dermą z czerwoną bizą
  • wymieniono opończę przegubu na opończę nowego typu, w kolorze szarym
  • na tylnej ścianie zmodernizowano przetłoczenie na tablicę rejestracyjną - przetłoczenie na tablicę kwadratową zmieniono na podłużne
  • pod tylnym zderzakiem zamontowano chlapacz na całą szerokość pojazdu
    Jelcze M11:
  • wymieniono blachy
  • wymieniono poszycie wewnętrzne (dachowe i ścienne płyty)
  • wymieniono powłokę lakierniczą nanosząc żółto-czerwone malowanie
  • schody i poręcze pomalowano na czarno
  • wnęki włazów dachowy przemalowano na żółto
  • zastąpiono oryginalną atrapę metalową plastikowymi elementami
  • zmodyfikowano górną część przodu, zastępując elementy metalowe plastikowymi i zmieniając skos na taki jak w Jelczach 120MM.
  • zamontowano aluminiowe felgi

Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©

Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©

Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2093 [80], 1998r. Krańcówka, ul. Maratońska/ Popiełuszki. Foto: Andrzej Bakaj ©

Ikarus 280.26 #2093 [57], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2093 [57], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Paderewskiego/ Karpacka. Foto: Andrzej Bakaj ©

Ikarus 280.26 #2087 [86], 01.04.1999r. Krańcówka, Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Ikarus 280.26 #2087 [86], 01.04.1999r. Krańcówka, Plac Dąbrowskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©


Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©

Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Jelcz M11 #2002 [68], 27.03.1999r. Krańcówka, ul. Kusocińskiego. Foto: Andrzej Bakaj ©

Jelcz M11 #2003 [65], 24.04.1999r. Krańcówka, ul. Łagiewnicka/ Warszawska. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Jelcz M11 #2003 [65], 24.04.1999r. Krańcówka, ul. Łagiewnicka/ Warszawska. Foto: Andrzej Bakaj ©

Jelcz M11 #2004 [55A], 01.04.1999r. ul. Tymienieckiego. Foto: Andrzej Bakaj (c)
Jelcz M11 #2004 [55A], 01.04.1999r. ul. Tymienieckiego. Foto: Andrzej Bakaj ©

Wycofywanie z eksploatacji zmodernizowanych autobusów.
    Przy okazji poruszania tego tematu należy wspomnieć, że nie ma już w eksploatacji żadnego zmodernizowanego Miga, gdyż w 2006r. wycofano definitywnie z eksploatacji wszystkie Jelcze M11, a ostatnie istniejące egzemplarze zlikwidowano lub upłynniono (prócz wozu #2904 o klasycznym przodzie, którego zachowano na historyczny).
Jeżeli chodzi o Ikarusy to obecnie (stan na 18.09.2007r.) w eksploatacji znajdują się trzy wozy: 2087, 2093 i 2094. Los wozu 2098, po ostatniej kolizji jest zagrożony, a wóz 3099 skasowano w 2006r.


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów