BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
KONIEC EKSPLOATACJI VOLVO B10LA W MPK
Październik 2008r. był ostatnim miesiącem eksploatacji autobusów Volvo B10LA w łódzkim MPK.
DATA PUBLIKACJI MATERIAŁU: 21.11.2008r.
Volvo B10LA #3044 [75], 30.03.2007r., ul. Paradna. Foto: Marcin Wnukowicz (c)
Volvo B10LA #3044 [75], 30.03.2007r., ul. Paradna. Foto: Marcin Wnukowicz ©

    W dniu 11 października 2008r. nastąpił ostateczny kres eksploatacji liniowej autobusów Volvo B10LA. Te szwedzkie przegubowce, wyprodukowane w fabryce Volvo Bus Polska we Wrocławiu kursowały po łódzkich ulicach łącznie przez dziewięć lat. Początek ich eksploatacji przypadł na rok 1999, kiedy to wraz z drugim rocznikiem, swoich solowych odpowiedników - Volvo B10L - zagościły na stanie zajezdni Limanowskiego, pierwsze egzemplarze. Patrząc przez pryzmat historii łódzkich autobusów Volva B10LA nie były zbyt licznym typem. Łącznie w ciągu dwóch lat dostaw dostarczono do Łodzi 25 sztuk tych pojazdów - w 1999r. 15 sztuk i 10 sztuk w 2000r. Przez pierwsze lata eksploatacji wozy spisywały się bez zarzutu i nie sprawiały żadnych problemów. Jednak jak się potem okazało były zbyt delikatne, by wytrzymać specyficzne polskie warunki eksploatacyjne. Kiepski stan dróg i niewielkie nakłady serwisowe sprawiły, że wozy mocno podupadły i zaliczały więcej zjazdów niż przejeżdżonych w pełni zadań. W 2008r. zapadła decyzja o pozbyciu się tych wozów. Sześć z nich skasowano, a pozostałe 19 sztuk wystawiono na sprzedaż.

    Pierwszym wycofanym Volvo B10LA był wóz o numerze 3973, którego skreślono ze stanu 6 lutego 2008r., a następnie sprzedano na złomowisko w Koluszkach. Jako przyczynę wycofania uznaje się pęknięcie kratownicy spowodowane pośrednio wypadkiem oraz niezbyt dobrze przeprowadzonej naprawie powypadkowej. Kolejnymi wycofanymi przegubowcami tego typu były wozy 3980 i 3041, które skreślono ze stanu 19 maja 2008r. Oba pocięto na terenie zajezdni Limanowskiego w roku wycofania.
Volvo B10LA #3973 [-], 16.04.2008r., Koluszki. Foto: Damian Misiak (c)
Volvo B10LA #3973 [-], 16.04.2008r., Koluszki. Foto: Damian Misiak ©

Volvo B10LA ex #3973 [-], 20.08.2008r., Wola Krzysztoporska, ul. Przemysłowa - złomowisko. Foto: Krzystof P. Kapuściarek (c)
Volvo B10LA ex #3973 [-], 20.08.2008r., Wola Krzysztoporska, ul. Przemysłowa - złomowisko. Foto: Krzystof P. Kapuściarek ©

    Wrzesień i październik 2008r. były miesiącami największego pogromu tych wozów. Zapadła decyzja o wycofaniu ich do 10 października. Masowo zaczęły się skreślenia. Wozem, który przetrwał najdłużej na linii był wóz 3976, który jeszcze 11 października obsługiwał 57/3. Potem pojawiła się oferta sprzedaży 19. B10LA, najpierw na stronie MPK, a potem nawet na Allegro. Trzy wozy - 3977, 3043 i 3044 - skasowano w listopadzie na terenie zajezdni Limanowskiego.
Zrzut pliku oferty z naniesionymi przez nas numerami taborowymi.

Zrzut aukcji na Allegro zachęcającej do kupna wozów.

    Pierwszych 6 Volvo B10LA wpisano na stan 30 września 1999r. Były to wozy 3967-3972. Kolejne dziewięć - 3973-3981 - w dniu 31 grudnia 1999r. Następna partię - 3046-3050 - 11 maja 2000r., a ostatnie pięć wozów - 3041-3045 - w dniu 13 grudnia 2000r. Wszystkie wozy całą swoją służbę odbyły stacjonując na jednej zajezdni i do końca służby zachowując swoje numery taborowe. Zmianie uległy jedynie numery rejestracyjne. Początkowo oba roczniki można było odróżnić z daleka m.in. po numerach rejestracyjnych - rocznik 1999 posiadał stare, czarne tablice, a rocznik 2000 białe. Później uległo to nieznacznej zmianie, gdy we wozach 3978 i 3980 zmieniono tablice na białe. Oba roczniki różniły się także sposobem oklejenia numerami i oznaczeniami MPK. Rocznik 1999 posiadał czerwone numery taborowe i napisy MPK-Łódź Sp. z o.o., a rocznik 2000 czarne. Początkowo na wozach rocznika 1999 nie było nic oprócz numerów i napisów, bowiem był to okres przejścia z herbu Łodzi na logo MPK. Później uzupełniono na wozach logo MPK, a rocznik 2000 miał je od razu. W późniejszym okresie oznaczenia obu roczników poszerzono o przywrócony herb miasta oraz naklejkę Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, a po wszelkich stłuczkach i przemalowaniach wozom z rocznika 1999 naklejano czarne numery taborowe.

    Wszystkie Volvo B10LA fabrycznie posiadały żółto-czerwone malowanie zakładowe MPK Łódź Sp. z o.o. i zasadniczo nie zmieniło się to aż do zakończenia eksploatacji. Wyjątkiem były okresy, w których na autobusach naklejano lub malowano reklamy. Nanoszono na te autobusy reklamy różnego typu - double bus standard, back, fullback, double busboard, double busboard + fullback oraz double megabus (więcej na temat typów reklam). Szerzej na temat poszczególnych reklam, które przewinęły się przez burty opisywanych tutaj autobusów napiszemy w stosownym dziale, w odpowiednim czasie.

    Bardziej szczegółowe informacje dotyczące autobusów Volvo B10LA można znaleźć na podstronie o typie B10LA oraz na podstronie listą taborową.
AUTOR TEKSTU: Przemysław Bakaj

Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów