Ikarus 250.53 #260 [-], ??.??.????r., ?. Foto: Zbiory Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Łódź Sp. z o.o. ©
Wszyscy, którzy dotąd sądzili, że początek Ikarusów serii 200 w Łodzi
nastąpił w 1980 roku po pierwszej dostawie Ikarusów 280.26 byli w wielkim błędzie. Początek nastąpił rok wcześniej wraz z zakupem
turystycznego Ikarusa 250.53, którego wpisano na stan Ośrodka Szkolenia Kadr 31 października 1979 roku.
Autobus o numerze podwozia 227471 wyprodukowany w 1979 roku różnił się nieco od znanych obecnie Ikarusów
250. Na prawej burcie posiadał cztery długie okna zamiast pięciu krótszych, a oboje drzwi otwierane były ręcznie za pomocą klamki.
Oprócz tego wóz posiadał starego typu napis producenta na masce - napis IKARUS pisany wielkimi literami, w którym każda litera
przymocowana była osobno. Jest to jedyny jak dotąd znany łódzki Ikarus oznaczony tym typem napisu. Także atrapa jaką miał
Ikarus 250 nie pojawiła się w żadnym późniejszym łódzkim Ikarusie. Był to jedyny wóz z czteroma reflektorami. Poza tym autobus nie
posiadał wydzielonej kabiny kierowcy. W częsci pasażerskiej posiadał fotele lotnicze, dzięki którym na ówczesne czasy był bardzo
komfortowy i nowoczesny.
Niestety nie wiadomo jak długo eksploatowano turystycznego Ikarusa, czy od razu go skasowano, czy po
wycofaniu z MPK został sprzedany i służył gdzieś jeszcze. Nie są znane także jego barwy, gdyż zachowało się po nim tylko jedno
czarno-białe zdjęcie. Można się domyślać, że środkowa część burt i zderzaki najprawdopodobniej były w kolorze białym. Najłatwiej
byłoby stwierdzić, że wóz posiadał czerwono-biało-czerwone malowanie, gdyż było ono jednym z najpopularniejszych
(obok czerwono-białego) malowaniem dla tego typu Ikarusów, jednak na zdjęciu da się zauważyć, że górna część autobusu była
odmiennego koloru lub odcienia w stosunku do dolnej części autobusu, co może oznaczać zupełnie inną kolorystykę.
Wiadomo natomiast, że opisywany Ikarus posiadał zupełnie odmienne oznakowanie przewoźnika niż wozy
liniowe. Jak można zobaczyć na zdjęciu, na prawej burcie autobusu umieszczono napis Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w
Łodzi. Posłużono się pełną nazwą, a nie skrótami jak w wozach liniowych i zastosowano odmienną czcionkę. Co do lewej burty wozu
można się domyślać, że było podobnie, choć nie jest wykluczone, że tam napisów nie było.
Jako, że Ikarus 250.53 pojawił się w Łodzi w 1979 roku, to w przyszłym - 2009 - roku będzie 30-ta rocznica
pojawienia się Ikarusów serii 200 w Łodzi. Mimo to pewnie nie będzie ona obchodzona zbyt hucznie, gdyż w zasadzie owy Ikarus był
tylko epizodem, bo z racji swojego przeznaczenia nie uczestniczył w ruchu liniowym i należy go traktować jedynie jako
ciekawostkę. Liczymy jednak, że za dwa lata - w 2010r. - uczcimy z wielką pompą 30-lecie Ikarusa 280 w naszym mieście. Może uda
się do tego czasu odrestaurować Ikarusa 280.26 (obecny numer 3096''), który został zachowany na historyczny i stacjonuje w Muzeum
Komunikacji Miejskiej w Łodzi przy ulicy Wierzbowej 51.
Dziękujemy Wojtkowi Dębskiemu za udostępnienie zdjęcia oraz Muzeum Komunikacji Miejskiej za
zgodę na jego publikację.