Przedstawienie taboru liniowego MPK w Łodzi i MPK-Łódź Sp. z o.o.
[LISTA TABOROWA]
[DANE TECHNICZNE]
[ZDJĘCIA]
[POCZTÓWKI]
[OPIS]
Zdjęcia autorstwa Przemysława i Andrzeja Bakaja.
NUMERACJA POCZĄTKOWA:
(pierwsze numery nadane autobusom po wpisie na stan MPK, nieuwzględniające późniejszych przenumerowań)
rok produkcji 1983 - (2351-2395, 3301-3340, 4301-4323, 5301-5336)
rok produkcji 1984 - (2401-2413, 4401-4435, 5401-5402)
rok produkcji 1985 - (1501-1525, 3501-3512, 5501-5510, 109)
NUMERACJA KOŃCOWA:
(stan w momencie definitywnego zakończenia eksploatacji)
rok produkcji 1985 - (1518'')
Zdjęcia autorstwa Przemysława i Andrzeja Bakaja.
OPIS:
(tekst pochodzi ze strony Wojciecha Dębskiego 'Łódzkie Tramwaje i Autobusy')
Ikarusy 260 oprócz Jelczy 272Mex, były jedynymi autobusami, które stacjonowały we wszystkich łódzkich
zajezdniach. Ich produkcję rozpoczęto w 1972r. Do Polski trafiły w 1974r. Mimo to pierwsze egzemplarze w Łodzi pojawiły się
dopiero w 1983r. Rekordowa dostawa 144 jednostek zasiliła wówczas zajezdnie na Helenówku, Limanowskiego, Nowych Sadach i w
Pabianicach. W przypadku zajezdni na Limanowskiego pierwszy dzień ich eksploatacji był jednocześnie ostatnim dniem użytkowania
tam Jelczy 272 Mex. Było to 11.02.1983r. W latach 1984 i 1985 dotarły kolejne egzemplarze. Te z ostatniej partii dostaw
charakteryzowały się nieco jaśniejszym lakierem zbliżonym do koloru pomarańczowego. Łącznie Łódź zakupiła 242 autobusy tego typu.
Do końca 1986r. skreślono ze stanu siedem pojazdów. Pięć z nich przekwalifikowano na szkoleniowe, natomiast dwa autobusy nr 3302
i 2393 zlikwidowano po wypadkach.
W II poł. lat 80. XX w. Ikarusy 260 były bardzo popularne, choć kursowały głównie na liniach podmiejskich
oraz zapewniały obsługę w Pabianicach, Zgierzu i Głownie. W pierwszej połowie lat 90. nastąpiły spore zmiany w obsłudze linii,
które znacząco wpłynęły na stan liczebności tych pojazdów w MPK-Łódż. W 1992r. wyłączono ze struktur MPK piątą zajezdnię w
Pabianicach, która przejęła cały ówczesny stan Ikarusów, a pod koniec roku likwidacji uległa druga zajezadnia na Helenówku.
Część jej taboru sprzedano bądź zlikwidowano, pozostałe wozy rozdzielono między zajezdnie Limanowskiego i Nowe Sady. Dodatkowo w
latach 1990 i 1991 kilkanaście pojazdów przebudowano na przegubowe.
Od 1994r. "krótkie" Ikarusy stopniowo były zastępowane taborem niskopodłogowym. W 1995r. zajezdnia
Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego) przekazała resztę swoich wozów na Limanowskiego. Dwa lata później skreślono ostatnie
egzemplarze na Nowych Sadach. Na początku 1999r. po Łodzi jeździło już tylko 7 Ikarusów 260. Ostatnie dwa egzemplarze (3534 ex
1519, 3536 ex 1516) skreślono ze stanu 13.07.1999r. Zasadniczo był to koniec ich eksploatacji, jednak dawne łódzkie egzemplarze
wciąż kursowały po Pabianicach. Kiedy wydawało się, że autobusy te zniknęły z łódzkich ulic na dobre, w 2004r. w wyniku braków
taborowych włączono do ruchu liniowego wóz szkoleniowy nr 18. Na inwentarz wpisano go z początkiem 2005 r. Pojazd był o tyle
ciekawy, iż jako jedyny spośród wszystkich Ikarusów 260 nigdy wcześniej nie woził liniowo pasażerów. W 1985r. miał stacjonować
w Pabianicach z numerem 5505, jednak od razu przeznaczono go na szkoleniowy, kierując do zajezdni Kraszewskiego (obecnie
Kilińskiego). Tam najpierw jako 109, następnie jako 18 służył do nauki jazdy. W odróżnieniu od swoich poprzedników wyróżniał się
nowym, żółto-czerwonym malowaniem, brakiem trzecich drzwi i "lotniczymi" fotelami. W latach 2005-2006 autobus z numerem 1518''
stacjonował na zajezdni Kilińskiego i jeździł głównie na linii 71. Jednak spośród wszystkich dawnych, łódzkich egzemplarzy
najdłużej w ruchu pozostały trzy wozy pabianickie o numerach: 506, 507, 509, czyli dawne 5506, 5507, 5509.
Tekst: Wojciech Dębski
[LISTA TABOROWA]
[DANE TECHNICZNE]
[ZDJĘCIA]
[POCZTÓWKI]
[OPIS]
Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)