BUSLODZ - ŁÓDZKIE AUTOBUSY. Strona Przemysława Bakaja
Dziś jest 23.11.2024            
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:46) in /licznik.php on line 27
Odwiedzin od 17.10.2006r.: ERR            Strona istnieje od: 29.10.2005r.             Ostatnia aktualizacja: 07.02.2010
IKARUS 260.04
Przedstawienie taboru liniowego MPK w Łodzi i MPK-Łódź Sp. z o.o.
[LISTA TABOROWA]    [DANE TECHNICZNE]    [ZDJĘCIA]    [POCZTÓWKI]    [OPIS]
IKARUS 260.04 #3514- foto: Andrzej Bakaj IKARUS 260.04 #3534 - foto: Przemysław Bakaj
Zdjęcia autorstwa Przemysława i Andrzeja Bakaja.
NUMERACJA POCZĄTKOWA:
(pierwsze numery nadane autobusom po wpisie na stan MPK, nieuwzględniające późniejszych przenumerowań)
  • rok produkcji 1983 - (2351-2395, 3301-3340, 4301-4323, 5301-5336)
  • rok produkcji 1984 - (2401-2413, 4401-4435, 5401-5402)
  • rok produkcji 1985 - (1501-1525, 3501-3512, 5501-5510, 109)

NUMERACJA KOŃCOWA:
(stan w momencie definitywnego zakończenia eksploatacji)
  • rok produkcji 1985 - (1518'')
IKARUS 260.04 #18 - foto: Andrzej Bakaj IKARUS 260.04 #1518 - foto: Przemysław Bakaj
Zdjęcia autorstwa Przemysława i Andrzeja Bakaja.

OPIS:
(tekst pochodzi ze strony Wojciecha Dębskiego 'Łódzkie Tramwaje i Autobusy')
    Ikarusy 260 oprócz Jelczy 272Mex, były jedynymi autobusami, które stacjonowały we wszystkich łódzkich zajezdniach. Ich produkcję rozpoczęto w 1972r. Do Polski trafiły w 1974r. Mimo to pierwsze egzemplarze w Łodzi pojawiły się dopiero w 1983r. Rekordowa dostawa 144 jednostek zasiliła wówczas zajezdnie na Helenówku, Limanowskiego, Nowych Sadach i w Pabianicach. W przypadku zajezdni na Limanowskiego pierwszy dzień ich eksploatacji był jednocześnie ostatnim dniem użytkowania tam Jelczy 272 Mex. Było to 11.02.1983r. W latach 1984 i 1985 dotarły kolejne egzemplarze. Te z ostatniej partii dostaw charakteryzowały się nieco jaśniejszym lakierem zbliżonym do koloru pomarańczowego. Łącznie Łódź zakupiła 242 autobusy tego typu. Do końca 1986r. skreślono ze stanu siedem pojazdów. Pięć z nich przekwalifikowano na szkoleniowe, natomiast dwa autobusy nr 3302 i 2393 zlikwidowano po wypadkach.

    W II poł. lat 80. XX w. Ikarusy 260 były bardzo popularne, choć kursowały głównie na liniach podmiejskich oraz zapewniały obsługę w Pabianicach, Zgierzu i Głownie. W pierwszej połowie lat 90. nastąpiły spore zmiany w obsłudze linii, które znacząco wpłynęły na stan liczebności tych pojazdów w MPK-Łódż. W 1992r. wyłączono ze struktur MPK piątą zajezdnię w Pabianicach, która przejęła cały ówczesny stan Ikarusów, a pod koniec roku likwidacji uległa druga zajezadnia na Helenówku. Część jej taboru sprzedano bądź zlikwidowano, pozostałe wozy rozdzielono między zajezdnie Limanowskiego i Nowe Sady. Dodatkowo w latach 1990 i 1991 kilkanaście pojazdów przebudowano na przegubowe.

    Od 1994r. "krótkie" Ikarusy stopniowo były zastępowane taborem niskopodłogowym. W 1995r. zajezdnia Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego) przekazała resztę swoich wozów na Limanowskiego. Dwa lata później skreślono ostatnie egzemplarze na Nowych Sadach. Na początku 1999r. po Łodzi jeździło już tylko 7 Ikarusów 260. Ostatnie dwa egzemplarze (3534 ex 1519, 3536 ex 1516) skreślono ze stanu 13.07.1999r. Zasadniczo był to koniec ich eksploatacji, jednak dawne łódzkie egzemplarze wciąż kursowały po Pabianicach. Kiedy wydawało się, że autobusy te zniknęły z łódzkich ulic na dobre, w 2004r. w wyniku braków taborowych włączono do ruchu liniowego wóz szkoleniowy nr 18. Na inwentarz wpisano go z początkiem 2005 r. Pojazd był o tyle ciekawy, iż jako jedyny spośród wszystkich Ikarusów 260 nigdy wcześniej nie woził liniowo pasażerów. W 1985r. miał stacjonować w Pabianicach z numerem 5505, jednak od razu przeznaczono go na szkoleniowy, kierując do zajezdni Kraszewskiego (obecnie Kilińskiego). Tam najpierw jako 109, następnie jako 18 służył do nauki jazdy. W odróżnieniu od swoich poprzedników wyróżniał się nowym, żółto-czerwonym malowaniem, brakiem trzecich drzwi i "lotniczymi" fotelami. W latach 2005-2006 autobus z numerem 1518'' stacjonował na zajezdni Kilińskiego i jeździł głównie na linii 71. Jednak spośród wszystkich dawnych, łódzkich egzemplarzy najdłużej w ruchu pozostały trzy wozy pabianickie o numerach: 506, 507, 509, czyli dawne 5506, 5507, 5509.

Tekst: Wojciech Dębski
[LISTA TABOROWA]    [DANE TECHNICZNE]    [ZDJĘCIA]    [POCZTÓWKI]    [OPIS]


Wykorzystywanie jakiejkolwiek zawartości serwisu BUSLODZ bez zgody autorów ZABRONIONE!
(Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83)
Interesujesz się tramwajami? Odwiedź koniecznie serwis:
Odwiedź stronę Tomasza Głaza i Przemysława Bakaja - TRAMLODZ-Łódzkie Tramwaje
BUSLODZ - Łódzkie Autobusy        Copyright by Przemysław Bakaj & Tomasz Głaz © 2005-2009
Niekomercyjny i apolityczny serwis o autobusach tworzony z pasją przez miłośników autobusów